Strona 4 z 5
U
podstaw motywacji wyjściowych, pierwotnej i wtórnej, leżą uczucia i
emocje
pozytywne, np. radość, satysfakcja, i negatywne - strach, niechęć lub
obawa. Odzwierciedleniem
tych uczuć są odpowiednie typy motywacji:
pozytywna i negatywna.
Motywacja
pozytywna, ściśle związana z występowaniem nagrody, pozwala na dalszą
jej
klasyfikację. W związku z korzyściami, które uczeń otrzymuje z osiągnięcia
umiejętności językowych, wyróżnia się motywację
integrującą i instrumentalną. Motywacja integrująca pobudza ucznia
do
przyswojenia języka obcego z nastawieniem takim, jakby sam chciał stać
się
członkiem społeczeństwa posługującego się tym językiem. Motywacja
integrująca
skłania ucznia do fascynacji kulturą społeczności posługującej się danym
językiem, jak również do postrzegania w poznawaniu języka obcego
możliwości
poszerzania własnych horyzontów. W opozycji do motywacji integrującej
występuje motywacja instrumentalna, w której nauka języka obcego staje
się tylko instrumentem do
osiągnięcia innych celów (pokazanie się z najlepszej strony, świadectwo z
wyróżnieniem, podróż).
Wyróżnia
się też motywację wewnętrzną i
zewnętrzną. U podstaw motywacji wewnętrznej znajdują się
najważniejsze
motywy wewnętrzne w szkolnym uczeniu się języka obcego. Zalicza się do
nich: zainteresowanie
szkołą i nauką szkolną w ogóle, odczuwanie wewnętrznej, bezinteresownej
potrzeby zdobywania wiedzy, odczuwanie wewnętrznej bezinteresownej
potrzeby
uczenia się języków obcych, plany, aspiracje i dążenia życiowe,
przekonanie o przydatności przyswajanego języka (przyswajanych języków), fascynacja
krajem,
narodem, jego językiem i kulturą, satysfakcja z osiąganych wyników.
Na
motywację zewnętrzną składają się następujące motywy zewnętrzne: osoba
nauczyciela, organizacja procesu nauczania, oceny szkolne, wyróżnienia,
środowisko szkolne, warunki rodzinne ucznia, środki masowej informacji.