Strona 3 z 5
Motywacja do nauki języka obcego
Nietrudno
zauważyć, że motywacja jest zjawiskiem złożonym, wielowymiarowym,
wymagającym
spojrzenia z wielu aspektów i znajomości jej cech wyróżniających. Jedną
z pierwszorzędnych
cech motywacji jest jej struktura,
którą stanowi wiele pojedynczych, przenikających się i nakładających się
motywów, wynikających z potrzeb uczących się w procesie przyswajania
języka obcego. Uczeń języka obcego, w mniej lub bardziej świadomy
sposób, dąży
do zaspokojenia następujących potrzeb:
- komunikacyjnych (potrzeby porozumiewania się z otoczeniem)
- poznawczych (potrzeby dowiedzenia się czegoś nowego)
- estetycznych (doznania różnych pozytywnych emocji)
Do różnorodnych motywów uczenia się języka obcego w warunkach szkolnych zalicza się następujące :
- motyw bezpieczeństwa, charakterystyczny dla uczniów z niską samooceną;
- motyw zyskania uznania, u rodziców, nauczycieli, kolegów;
- motyw poznawczy, wyróżniający się chęcią przyswojenia języka i zdobycia wiedzy o życiu osób posługujących się danym językiem jako ojczystym;
- motyw integracyjny, charakterystyczny dla uczniów zafascynowanych językiem i jego kulturą;
- motyw instrumentalny, związany z korzyściami płynącymi ze znajomości języka;
- motyw osiągnięć, przejawiający się tendencją do osiągnięcia sukcesu;
Kolejną
cechą motywacji jest jej zmienność,
która jest zjawiskiem normalnym. Dużą rolę w tym aspekcie odgrywa rozwój
biologiczny, umysłowy i społeczny. Podatność na zmiany przejawia również
motywacja w uczeniu się języka obcego, której wyznacznikami są
właściwości
wiekowe uczniów i poziom zaawansowania językowego. Zabawa w wieku
przedszkolnym, nauka pojmowana jako zamierzone uczenie się w młodszym i
starszym wieku szkolnym decydują o zmianach w strukturze motywacji do
nauki
języka obcego. Motywy zabawowe zastępowane stopniowo przez motywy
ambicjonalne,
komunikatywne i społeczno-poznawcze zmieniające się z wiekiem,
przesuwają
ważność samego procesu uczenia się na jego rezultaty. Nauka
skoncentrowana na
poznawaniu języka ustępuje miejsca uczeniu się skoncentrowanemu na
aspekcie
praktycznym w postaci spontanicznego posługiwania się przyswojonym
językiem.
Ze
zmiennością motywacji związana jest również jej intensywność,
której poziom zmienia się wskutek oddziaływania na
psychikę ucznia szeregu czynników: psychologicznych, dydaktycznych i
środowiskowych. Najważniejszy wpływ na motywację przypisuje się
czynnikom
dydaktycznym, obejmującym wszelkie czynności nauczyciela ukierunkowane
na
wywołanie poczucia w uczniu sukcesu, który jest nieodzownym czynnikiem
pobudzającym i utrzymującym aktywność.
Intensywność
motywacji jest również zdeterminowana przez właściwości wiekowe uczniów.
Wysoki
poziom motywacji u uczniów w młodszym wieku szkolnym znacznie obniża się
w okresie
ich wstępowania w okres dojrzewania. Zjawisko to spowodowane jest
zachwianiem
równowagi emocjonalnej i psychicznej i ogólnym pohamowaniem
spontaniczności i bezkrytyczności
językowej. Podobnie czas trwania nauki języka obcego i związana z nim
zmienność
ważności motywów ma również decydujący wpływ na poziom intensywności
motywacji.
Najważniejsze
typologie motywacji często są przedstawione w formie opozycyjnych
względem
siebie par. Główny podział motywacji obejmuje motywację pierwotną i
wtórną. Motywacja pierwotna, zwana również
prymarną, wynika z instynktownej potrzeby komunikowania się mającej na
celu
zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych. Ten rodzaj motywacji
przypisany
jest procesowi przyswajania języka ojczystego lub języka drugiego, tj.
przyswajanego już w środowisku dwujęzycznym, emigrantów. Natomiast
szkolna
nauka języka obcego wiąże się bardziej z motywacją wtórną, inaczej
sekundarną,
która jest słabsza od pierwotnej, ponieważ uczący się zaspokaja swoje
podstawowe potrzeby komunikacyjne z pomocą języka ojczystego.
Wyróżnia
się motywację ogólną i szczegółową. Pierwsza nazywana jest
abstrakcyjnie
„daleką", z uwagi na bardzo daleki cel, do którego uczeń dąży. Celem w
tym
przypadku może być znajomość języka obcego umożliwiająca czytanie
obcojęzycznych
dzieł literatury. W opozycji do motywacji ogólnej występuje motywacja
szczegółowa, zwana też sekundarną, której podłożem są potrzeby życia
codziennego. Będąc określona „konkretną", odnosi się ona do
sprecyzowanych i bliskich celów, często wzmocniona przez nastawienie emocjonalne. Cel
rozumiany
jest tutaj jako otrzymanie dobrej oceny, wyróżnienie przez nauczyciela
lub
rodziców.