Strona 1 z 5
Wstępujący
do szkoły uczniowie rozpoczynają bardzo ważny etap w swoim życiu - etap nauki
szkolnej, stawiający przed nimi nowe zadania, wymagający od nich świadomej,
łączącej się z sumienną pracą, aktywności. W procesie dydaktycznym aktywność
ta, polegająca na zdobywaniu i przyswajaniu wiadomości z różnych dziedzin
naukowych, niewątpliwie zależy od motywacji będącej nieodzownym elementem
każdego procesu edukacyjnego.
Ważność motywacji powinna być uwzględniana od samego początku nauki szkolnej, gdyż decyduje o całym przebiegu nauki, gwarantując efektywne zdobywanie wiedzy z każdego przedmiotu szkolnego. Stąd nietrudno zauważyć jak istotną wartość ma motywacja w procesie przyswajania języka obcego, szczególnie na tym etapie nauki szkolnej. Uczniowie szkoły podstawowej nie doświadczają wewnętrznej potrzeby uczenia się języka obcego, gdyż potrzeby komunikacyjne zaspokajają w języku ojczystym. Co więcej, możliwość posługiwania się językiem obcym stawiają oni w bardzo odległej perspektywie czasowej. Rozwój motywacji nierozerwalnie wiąże się z ukierunkowaniem procesów poznawczych uczniów, czynionego w taki sposób, aby istniały pełne możliwości dla przejawiania przez dzieci własnej aktywności i dla wzrostu ich samodzielności w myśleniu, zdobywaniu wiedzy, zapamiętywaniu materiału i w działaniu.