Strona 7 z 8
Dekalog dla rodziców dzieci dyslektycznych
(opr. prof. dr hab. Marta Bogdanowicz)
NIE - „nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe"
- Nie traktuj dziecka jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego.
- Nie karz, nie wyśmiewaj dziecka w nadziei, że zmobilizujesz je tym do pracy.
- Nie łudź się, że dziecko „samo z tego wyrośnie", „weźmie się w garść", „przysiądzie fałdów" lub, że ktoś je z tego wyleczy.
- Nie spodziewaj się, że kłopoty dziecka pozbawionego specjalistycznej pomocy ogranicza się do czytania i pisania i skończą się w młodszych klasach szkoły podstawowej.
- Nie ograniczaj dziecku zajęć pozalekcyjnych, aby miało więcej czasu na naukę, ale nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń.
- Staraj się zrozumieć swoje dziecko, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec trudnościom szkolnym.
- Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować trudności dziecka: na czym polegają i co jest ich przyczyną. Skonsultuj się ze specjalistą (psychologiem, pedagogiem, logopedą).
- Aby jak najwcześniej pomóc dziecku:
- zaobserwuj w codziennej pracy z dzieckiem, co najskuteczniej mu pomaga,
- korzystaj z odpowiedniej literatury i fachowej pomocy nauczyciela - terapeuty (w formie terapii indywidualnej i grupowej),
- bądź w stałym kontakcie z nauczycielem i pedagogiem szkolnym.
- Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka w jego kłopotach szkolnych.
Powyżej przedstawione zagadnienie problemu dysleksji,
jak je rozpoznać w początkowych etapach nauki szkolnej jest niezmiernie
ważne
dla dalszego rozwoju dziecka, jego postępów w zdobywaniu wiedzy,
sukcesów oraz
radzenia sobie w problemami. Wcześnie zdiagnozowana dysleksja ułatwi
pracę
dziecku, nauczycielowi a przede wszystkim rodzicom podczas wspólnej
nauki w
domu.
Obecnie bardzo ważna jest nauka języków obcych a przy
zdiagnozowanej dysleksji jest to przedmiot, który sprawia wiele
problemów
uczniom ze względu na odmienną pisownię wyrazów od ich wymowy
fonetycznej,
naukę dużej ilości słówek i struktur gramatycznych. Świadomość tego, iż
uczeń
ma dysleksję spowoduje dostosowanie wymagań edukacyjnych co ogromnie
ułatwi
pracę uczniowi i nauczycielowi oraz sprawi, że uczeń zacznie odnosić
sukcesy w
tym przedmiocie i opanuje język obcy.