Strona 4 z 8
Szkoła przyjazna uczniowi z dysleksją
Aby uczeń z dysleksją mógł odnosić sukcesy należy dostrzegać jego
mocne
strony, nie unikając przy tym niepowodzeń. Niezmiennie kluczem do
sukcesu jest
dobra współpraca szkoły i rodziców, odpowiedni moment dostrzeżenia
ryzyka
dysleksji i wprowadzenie odpowiednich metod pracy. Poniżej zostały
przedstawione działania, które poprawią proces uczenia i nauczania w
kontekście
pracy z uczniami dyslektycznymi:
1. ŚWIADOMY NAUCZYCIEL
- to nauczyciel przeszkolony w danym temacie, stwarzający przyjazne warunki uczenia się.
- są niezbędne w przypadku, gdy sukcesy uczniów są priorytetem szkoły. Szkolenia w tej tematyce powinny mieć charakter cykliczny i zaznajamiać nauczycieli z praktycznymi metodami nauczania uczniów z dysleksją.
- niekoniecznie jest przez cały czas przy uczniu. Jest to osoba fachowa, która w każdej chwili udzieli pomocnej wskazówki zarówno uczniom jak i nauczycielom. Współpraca tej osoby z dziećmi i dorosłymi powinna polegać na udzieleniu wsparcia, zachęcaniu do dalszej pracy, pokazywaniu sposobów radzenia sobie z trudnościami oraz na dostarczaniu pomocnych materiałów.
- na początku lekcji powinny zostać przedstawione jej cele a pod koniec podsumowanie
- nauczyciel powinien kilkakrotnie powtarzać ważne informacje wolnym tempem
- nauczyciel powinien pomóc uczniowi w doborze indywidualnych metod nauczania, które są dla ucznia najefektywniejsze
- nauczyciel powinien stale kontrolować notatki ucznia w zeszycie
- uczniowi z dysleksją powinno się systematycznie ale powoli podnosić poziom wymagań
- stosowanie dostosowania wymagań
- wydłużenie czasu prac pisemnych
- dziecko dobrze widzi tablicę
- nauczyciel jasno i przejrzyście zapisuje treść lekcji na tablicy
- indywidualizacja pracy dzieci
- nauczyciel wydaje jasne, proste komunikaty
- nauczyciel podkreśla sukcesy i postępy uczniów
- prace pisemne oceniane są pod kątem treści a nie ortografii
- większość ocen wystawianych jest za odpowiedzi ustne a nie pisemne
- uczniowie dyslektyczni otrzymują krótkie notatki z lekcji przygotowane przez nauczycieli lub słowa kluczowe
- nauczyciel stosuje odpowiednie arkusze do pracy z uczniem
- brak krytyki
- brak porównań z innymi dziećmi
- nie stosowanie przymusu czytania np. na głos
- nie stosowanie czerwonego długopisu do poprawy błędów ortograficznych
- wolne tempo wypowiedzi nauczyciela
- wyłapanie przez nauczyciela momentu podczas lekcji, gdy uczeń przestał skupiać uwagę i koncentruje się na innych rzeczach