Nauka języków obcych, a uczniowie z dysleksją - Wymagania edukacyjne na zajęciach

Wpisane przez: Matylda Gronicka
Odsłony: 13707

Spis treści



Wymagania edukacyjne na zjęciach z języka obcego

Dla ucznia z dysleksją:

            W procesie nauczania języka obcego kształci się cztery funkcje językowe. Są to:
  1. Mówienie
  2. Czytanie
  3. Pisanie
  4. Słuchanie

      W zakresie wszystkich tych funkcji należy dostosować wymagania do indywidualnych możliwości dziecka, aby czuło one zachętę i nie traciło wiary we własne możliwości. Poniżej zaprezentowane są ogólne wymagania wobec dzieci dyslektycznych w poszczególnych funkcjach językowych:

1. MÓWIENIE I CZYTANIE
  • uczeń ma dłuższy czas na zastanowienie się przed odpowiedzią ustną, często otrzymuje wskazówkę, jaki materiał leksykalno - gramatyczny powinien nauczyć się w domu przed odpowiedzią,
  • uczeń otrzymuje teksty z zapisem fonetycznym do przygotowania w domu, rodzic lub nauczyciel wspomagający zna zapis fonetyczny więc może pomóc dziecku w domu w przeczytaniu tekstu,
  • na lekcji uczeń otrzymuje dłuższy czas na przeczytanie tekstu,
  • akceptuje się większą liczbę błędów w wymowie,
2.      ROZUMIENIE ZE SŁUCHU
  • uczeń może wysłuchać nagrany tekst powtórnie,
  • nauczyciel czyta tekst pomału i wyraźnie,
  • uczeń może udzielać odpowiedzi na zrozumienie w języku polskim,
  • podczas pisania kartkówek ze słuchania akceptowane są błędy gramatyczne,
3.      PISANIE
  • zadania domowe - oceniane są tak jak pozostałych uczniów, gdyż uczeń ma możliwość korzystania z pomocy dydaktycznych,
  • testy/sprawdziany
    - uczeń zna termin sprawdzianu 2 tygodnie przed jego terminem,
    - nauczyciel wręcza mu listę słownictwa oraz zagadnień gramatycznych z przykładami do opanowania,
    - błędy ortograficzne nie wpływają na ocenę ze sprawdzianu,
Przewiń na górę