Strona 6 z 8
Wymagania edukacyjne na zjęciach z języka obcego
Dla ucznia z dysleksją:
W procesie nauczania języka obcego kształci się cztery funkcje językowe. Są to:
- Mówienie
- Czytanie
- Pisanie
- Słuchanie
W zakresie wszystkich tych funkcji należy dostosować
wymagania do indywidualnych możliwości dziecka, aby czuło one zachętę i
nie
traciło wiary we własne możliwości. Poniżej zaprezentowane są ogólne
wymagania
wobec dzieci dyslektycznych w poszczególnych funkcjach językowych:
1. MÓWIENIE I CZYTANIE
- uczeń ma dłuższy czas na zastanowienie się przed odpowiedzią ustną, często otrzymuje wskazówkę, jaki materiał leksykalno - gramatyczny powinien nauczyć się w domu przed odpowiedzią,
- uczeń otrzymuje teksty z zapisem fonetycznym do przygotowania w domu, rodzic lub nauczyciel wspomagający zna zapis fonetyczny więc może pomóc dziecku w domu w przeczytaniu tekstu,
- na lekcji uczeń otrzymuje dłuższy czas na przeczytanie tekstu,
- akceptuje się większą liczbę błędów w wymowie,
- uczeń może wysłuchać nagrany tekst powtórnie,
- nauczyciel czyta tekst pomału i wyraźnie,
- uczeń może udzielać odpowiedzi na zrozumienie w języku polskim,
- podczas pisania kartkówek ze słuchania akceptowane są błędy gramatyczne,
- zadania domowe - oceniane są tak jak pozostałych uczniów, gdyż uczeń ma możliwość korzystania z pomocy dydaktycznych,
- testy/sprawdziany
- uczeń zna termin sprawdzianu 2 tygodnie przed jego terminem,
- nauczyciel wręcza mu listę słownictwa oraz zagadnień gramatycznych z przykładami do opanowania,
- błędy ortograficzne nie wpływają na ocenę ze sprawdzianu,