-
Wpisane przez: Matylda Gronicka
-
Odsłony: 13706
Jak rozpoznać czy dziecko może mieć dysleksję?
Zarówno rodzice jak i nauczyciele
powinni zwracać uwagę na wiele sfer rozwoju dzieci. Poniżej
przedstawione
zostały ogólne płaszczyzny rozwoju w zakresie których niektóre objawy
powinny
skłonić do bliższej obserwacji dziecka, przeprowadzenia kwestionariusza
objawów
dysleksji i w konieczności diagnozę poradni
pedagogiczno-psychologicznej.
Poniższe
obserwacje zostały przeprowadzone w przedziale wiekowym 10-13 lat (IV-VI
klasa)
i zaobserwowanie tych zjawisk powinno skłonić rodziców i nauczycieli do
przeprowadzenia kwestionariusza, który znajduje się w dalszej części.
1. SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA:
-
ogólna niska sprawność
- brak równowagi przejawiający się w uprawianiu
niektórych sportów (gimnastyka, rower, narty)
- obniżona manualna sprawność precyzyjna
2. KOORDYNACJA RUCHOWO - WZROKOWA:
-
niestaranne pismo i rysunki
- powolne tempo pisania
3. FUNKCJE WZROKOWE:
-
zaburzona percepcja wzrokowa (orientacja w
terenie i na mapie, złe rysunki geometryczne)
- mylenie podobnych znaków graficznych, tabel,
symboli, dat itp.
- zaburzenia w postrzeganiu figur przestrzennych
4. FUKCJE SŁUCHOWO - JĘZYKOWE:
-
mylenie głosek i wyrazów zbliżonych fonetycznie
- trudności w nauce języków obcych - problemy z
czytaniem, wymową oraz zapamiętywaniem słówek
- trudności ze zrozumieniem sensu dłuższych
poleceń
- trudności z przypominaniem sobie słów w
codziennym użyciu
5.
PAMIĘĆ I KONCENTRACJA:
-
trudności podczas ustnych wypowiedzi -
zapominanie słów
- trudności z uczeniem się „na pamięć
- przekręcanie nazw własnych, wyrazów obcych
- trudności w ustalaniu kolejności wydarzeń
- nieumiejętność skupienia się
- brak podzielności uwagi, która skupia się na
wykonywaniu tylko jednej rzeczy
- sytuacje stresowe powodują, iż uczniowie
popełniają więcej błędów
6. CZYTANIE:
-
niechęć do czytania
-
wolne tempo czytania
-
pomijanie lub przekształcanie wyrazów, co
zmienia sens zdania
-
czytanie bez zrozumienia
7.
PISANIE:
-
ten sam wyraz uczeń zapisuje na kilka sposobów
-
mylenie podobnych liter np. w - m, t - ł, b - d
-
wolne tempo pisania
- krótkie teksty
-
często podczas nauki języków obcych wymowa nie
sprawia kłopotów, natomiast pisanie jest ogromnym problemem,
-
charakter pisma niestaranny, litery mało
czytelne
- szybkie zmęczenie i znudzenie co skutkuje
brakami w notatkach z lekcji
Zauważenie
części powyżej opisanych objawów powinno skłonić rodzica lub nauczyciela
do
przeprowadzenia kwestionariusza, który nie zdiagnozuje dysleksji ale
jest
wskazówką, czy należy udać się z dzieckiem na specjalistyczne badania do
poradni psychologiczno - pedagogicznej. Na każde z poniższych pytań
należy
odpowiedzieć TAK lub NIE. Więcej niż połowa odpowiedzi twierdzących
wskazuje na
konieczność specjalistycznego przebadania.