Nauka języków obcych, a uczniowie z dysleksją - Jak rozpoznać czy dziecko na dysleksję

Wpisane przez: Matylda Gronicka
Odsłony: 13706

Spis treści



Jak rozpoznać czy dziecko może mieć dysleksję?

            Zarówno rodzice jak i nauczyciele powinni zwracać uwagę na wiele sfer rozwoju dzieci. Poniżej przedstawione zostały ogólne płaszczyzny rozwoju w zakresie których niektóre objawy powinny skłonić do bliższej obserwacji dziecka, przeprowadzenia kwestionariusza objawów dysleksji i w konieczności diagnozę poradni pedagogiczno-psychologicznej.

Poniższe obserwacje zostały przeprowadzone w przedziale wiekowym 10-13 lat (IV-VI klasa) i zaobserwowanie tych zjawisk powinno skłonić rodziców i nauczycieli do przeprowadzenia kwestionariusza, który znajduje się w dalszej części.

1. SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA:
  • ogólna niska sprawność
  • brak równowagi przejawiający się w uprawianiu niektórych sportów (gimnastyka, rower, narty)
  • obniżona manualna sprawność precyzyjna
2. KOORDYNACJA RUCHOWO - WZROKOWA:
  • niestaranne pismo i rysunki
  • powolne tempo pisania
3. FUNKCJE WZROKOWE:
  • zaburzona percepcja wzrokowa (orientacja w terenie i na mapie, złe rysunki geometryczne)
  • mylenie podobnych znaków graficznych, tabel, symboli, dat itp.
  • zaburzenia w postrzeganiu figur przestrzennych
4. FUKCJE SŁUCHOWO - JĘZYKOWE:
  • mylenie głosek i wyrazów zbliżonych fonetycznie
  • trudności w nauce języków obcych - problemy z czytaniem, wymową oraz zapamiętywaniem słówek
  • trudności ze zrozumieniem sensu dłuższych poleceń
  • trudności z przypominaniem sobie słów w codziennym użyciu
5.      PAMIĘĆ I KONCENTRACJA:
  • trudności podczas ustnych wypowiedzi - zapominanie słów
  • trudności z uczeniem się „na pamięć
  • przekręcanie nazw własnych, wyrazów obcych
  • trudności w ustalaniu kolejności wydarzeń
  • nieumiejętność skupienia się
  • brak podzielności uwagi, która skupia się na wykonywaniu tylko jednej rzeczy
  • sytuacje stresowe powodują, iż uczniowie popełniają więcej błędów
6. CZYTANIE:
  • niechęć do czytania
  • wolne tempo czytania
  • pomijanie lub przekształcanie wyrazów, co zmienia sens zdania
  • czytanie bez zrozumienia
7.      PISANIE:
  • ten sam wyraz uczeń zapisuje na kilka sposobów
  • mylenie podobnych liter np. w - m, t - ł, b - d
  • wolne tempo pisania
  • krótkie teksty
  • często podczas nauki języków obcych wymowa nie sprawia kłopotów, natomiast pisanie jest ogromnym problemem,
  • charakter pisma niestaranny, litery mało czytelne
  • szybkie zmęczenie i znudzenie co skutkuje brakami w notatkach z lekcji
       Zauważenie części powyżej opisanych objawów powinno skłonić rodzica lub nauczyciela do przeprowadzenia kwestionariusza, który nie zdiagnozuje dysleksji ale jest wskazówką, czy należy udać się z dzieckiem na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno - pedagogicznej. Na każde z poniższych pytań należy odpowiedzieć TAK lub NIE. Więcej niż połowa odpowiedzi twierdzących wskazuje na konieczność specjalistycznego przebadania.

 
Przewiń na górę