Dział programu: Komputer, jako źródło wiedzy i rozrywki.
Temat: Zakładamy konto pocztowe i wysyłamy wiadomość elektroniczną.
Cele szczegółowe:
Poznawcze:
- wie, co to jest konto email,
- wie, jakie są wady i zalety poczty elektronicznej,
- zna podstawowe zasady netykiety,
- Zna konfiguracje konta email.
Kształcące:
- umie założyć konto na serwerze uniwersytet dzieci,
- potrafi przesyłać i odbierać wiadomości przy użyciu poczty elektronicznej.
Wychowawcze:
- uczeń poznaje znaczenie kont elektronicznych,
- dba o własną „kulturę" sieciową.
Mnauczania, uczenia się:
- słowne - pogadanka,
- pokaz, ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- komputer,
- system Windows XP,
- umowa internetowa,
- tablica interaktywna.
Formy organizacji pracy uczniów:
- praca indywidualna i grupowa przy komputerach.
Czas trwania lekcji: 45 minut
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjno-porządkowe
- zajmują miejsca przy komputerach;
- przygotowują się do lekcji: wyjmują zeszyty, przygotowują miejsce pracy.
2. Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji i wprowadzenie do nowego tematu.
- słuchają;
- zapisują temat lekcji w zeszytach; Zakładamy konto pocztowe i wysyłamy wiadomość elektroniczną.
3. Uczniowie uczestniczący w zajęciach koła „Bawię się i uczę", pokazują kolegom sposób założenia własnego konta , krok po kroku. Wszystkie czynności demonstrują na tablicy interaktywnej.
4. Nauczyciel wyjaśnia uczniom co to jest adres internetowy i jaka jest jego budowa oraz rozpoczyna rozmowę, dotyczącą zasad prowadzenia poczty? Zapisuje na tablicy rady formułowane przez uczniów podczas rozmowy.
Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad najważniejszymi i zapisują je w zeszycie jako Kodeks prowadzenia poczty elektronicznej:
- Staraj się sprawdzać/kontrolować pocztę codziennie.
- Usuwaj przeczytane wiadomości i zbędne pliki z serwera, tak by nie zajmować niepotrzebnego miejsca na jego dysku.
- Nie rozsyłaj żadnych reklam bądź informacji do użytkowników, którzy wcześniej nie wyrazili zgody na taką korespondencję.
- Używaj właściwych form grzecznościowych.
- Pisz poprawnie - niedbałość w tym względzie jest odbierana jest jako brak szacunku i tworzy negatywny obraz nadawcy.
- Nie ulegaj przekonaniu o anonimowości w Internecie - rozczarowanie może być bardzo przykre.
* Dzieci czytają i podpisują umowę internetową.
5. Uczniowie włączają komputery;
- uruchamiają przeglądarkę internetową;
- słuchają uważnie słów nauczyciela i kolegów, którzy takie konta już założyli;
- zakładają pocztę na serwerze uniwersytet dzieci.pl
a) Login i gasło:
PODPOWIEDŹ DO HASŁA – umożliwia Ci odzyskanie dostępu do konta momencie, gdy zapomnisz hasła. Masz dwie metody podpowiedzi do hasła: wysyłając SMS na numer tel. komórkowego lub podając wpisując prawidłową odpowiedź na pytanie.
b) Twoje dane:
Na zakończenie zapoznaj się z regulaminem.
Po przeczytaniu zaakceptuj warunki regulaminu, aby zakończyć proces tworzenia konta.
WAŻNE!!! A teraz przepisz do zeszytu pod tematem lekcji dane podstawowe Twojego konta, abyś nie zapomniał, jaki podałeś Login oraz Hasło. Notują sobie również adres elektroniczny nauczyciela.
6. Zakończenie i podsumowanie zajęć:
Sprawdzenie czy założenie konta przebiegło pomyślnie.
Zadanie pracy domowej: Prześlij list wg planu podanego na lekcji j. polskiego i prześlij go w ciągu 3 dni do nauczyciela na podany adres email.
Podziękowanie za wspólną pracę. Wyróżnienie uczniów, którzy pomagali kolegom w pracy.