Na prowadzonym przeze mnie kółku zainteresowań „Bawię się i uczę", zaproponowałam uczniom założenie poczty elektronicznej, w celu sprawniejszego komunikowania się i przesyłania wykonywanych na zajęciach projektów. Ten pomysł spodobał się reszcie klasy, więc postanowiłam zrealizować go w ramach zadania TIK. Podczas spotkania z rodzicami poinformowałam, iż w tym roku szkolnym nasza szkoła uczestniczy w programie Szkoła z klasą 2.0. Zaproponowałam, aby jedną z form pracy były @-zadania. Rodzice zaakceptowali tę propozycję, podpisując umowę, taką umowę podpisali również uczniowie (treść umowy w załączniku_1).
Zadanie zrealizowałam w klasie trzeciej, w formie „uczymy innych". Dotyczyło ono czwartego zadania kodeksu "Komunikujemy się".
Dzięki temu zadaniu uczniowie nauczyli się zakładać konto poczty elektronicznej na bezpiecznym dla nich serwerze - uniwerytetdzieci.pl, poznali zasady netykiety oraz uświadomili sobie, że nie pozostają w sieci anonimowi. Nabyli, bardzo potrzebną w dzisiejszych czasach, umiejętność wirtualnego, poprawnego komunikowania się. W trakcie zajęć w formie „burzy mózgów" omówiłam z dziećmi korzyści wypływające z posiadania swojej poczty, oraz zasady prowadzenia korespondencji elektronicznej. Powstał klasowy kodeks:
- Staraj się sprawdzać/kontrolować pocztę codziennie.
- Usuwaj przeczytane wiadomości i zbędne pliki z serwera, tak by nie zajmować niepotrzebnego miejsca na jego dysku.
- Nie rozsyłaj żadnych reklam bądź informacji do użytkowników, którzy wcześniej nie wyrazili zgody na taką korespondencję.
- Używaj właściwych form grzecznościowych.
- Pisz poprawnie - niedbałość w tym względzie jest odbierana jest jako brak szacunku i tworzy negatywny obraz nadawcy.
- Nie ulegaj przekonaniu o anonimowości w Internecie - rozczarowanie może być bardzo przykre.
Praca przebiegała w dobrym tempie, przy rzeczowych radach bardziej doświadczonych kolegów (dokładny opis w załączniku_2). Dzieci przemyślały sobie w domu swój login i hasło, dlatego nie było kłopotu z jego wyborem. Wiele dzieci nie mogło się doczekać napisania swojego pierwszego elektronicznego listu. Praca domowa pomoże uczniom utrwalić sposób włączania poczty, a redagowanie i wysyłanie listu do nauczyciela urozmaici formę wykonywania zadań domowych i dostarczy dodatkowych wrażeń.
Następnym naszym zadaniem będzie włączenie się w realizację projektu Krosno-nasze miasto".
.