W ramach realizowanego projektu międzynarodowego „Graj ze mną i ucz mnie – tradycja i nowoczesność w aktywizującym nauczaniu” nauczyciele w naszej szkole wprowadzają elementy gier dydaktycznych na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych. Celem tych gier jest poznanie bądź utrwalenie materiału oraz wykorzystanie wiedzy w praktyce, często w połączeniu z innymi dziedzinami nauki. Uczniowie bardzo lubią model uczenia się poprzez zabawę, co przynosi wielorakie pozytywne efekty. Głównymi są zwiększona motywacja do uczenia się, co zaobserwowałam podczas zajęć i rozmów z uczniami. Wciąż pytają oni, czy słówka będziemy poznawać poprzez gry oraz opowiadają mi, że zabawy interaktywne, które wprowadzam na zajęciach, uczniowie wykorzystują w domu i uczą się bawiąc z rodzeństwem, rodzicami i dziadkami. Wiele pozytywnych opinii otrzymuję również od rodziców, co świadczy o tym, iż działania projektowe przynoszą zamierzone efekty.
Poniżej przedstawię wybrane gry i zabawy, które realizuję z uczniami na zajęciach. Do tej pory ze starszymi uczniami głównie skupialiśmy się na grach interaktywnych, które są multimedialną wersją tradycyjnych gier typu karty obrazkowe, memorki itp. Dostępne aplikacje i strony z grami edukacyjnymi są bezpłatne i ogólnodostępne, stąd ich rosnąca popularność wśród uczniów. Panująca w klasie atmosfera współdziałania i wzajemnej pomocy, aby osiągnąć cel, ma wielokierunkowe znaczenie – dydaktyczne oraz prospołeczne.