„Czternastka” w Irlandii 30.09. – 04.10.2019r.

Wpisane przez: p. A. Szepelak
Odsłony: 1110

Belfast         W dniach 30.09. – 04.10.2019r. odbyła się już trzecia wizyta dla uczestników programu ERASMUS+ “Appreciating our native culture and heritage with a focus on sport” / „Wartość dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem sportu”, realizowanego od 2018 roku w Szkole Podstawowej nr 14 z Oddziałami Sportowymi i Integracyjnymi im. Polskich Olimpijczyków. Koordynatorem projektu jest strona irlandzka, a temat doskonale wpisuje się w specyfikę naszej placówki, a są to zagadnienia związane z szeroko pojętą kulturą, sportem i dziedzictwem (UNESCO).

         Tym razem delegacje złożone z 25 nauczycieli z Włoch, Grecji, Chorwacji i Polski spotkały się w irlandzkim, niewielkim mieście Letterkenny, organizatorem spotkania była szkoła podstawowa - Woodland N.S. Każde międzynarodowe spotkanie projektowe dostarcza wielu wrażeń związanych z poznawaniem dorobku z zakresu dziedzictwa kulturowego i sportu współpracujących krajów, rozwija kompetencje językowe uczestników i jest okazją do zawierania bliskich kontaktów i przyjaźni.

       Dla nauczycieli było to nowe wyzwanie, doświadczenie, które stało się źródłem wielu bodźców i inspiracji. Głównym celem było kształtowanie postaw szacunku i wzajemnego zrozumienia względem każdego człowieka, działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego oraz propagowania idei sportu.Program wizyty, zresztą jak w większości tego typu spotkań był bardzo bogaty. Zakładał z jednej strony realizację konkretnych zadań zawartych w projekcie, z drugiej wypełniony był dużą ilością aktywności, których celem było przybliżenie nam bogactwa dziedzictwa kulturowego Irlandii, jako znaczącej części naszej wspólnej kultury Europejskiej.

Pobyt rozpoczął  się  od spotkania z nauczycielami i uczniami ze szkoły goszczącej oraz przedstawicielami wszystkich szkół biorących udział w projekcie. Gospodarze z Irlandii zaprezentowali nam swoją placówkę, system edukacji, mieliśmy również okazję spotkać się z panem Joe McHugh -Ministrem Edukacji i Nauki Irlandii.W trakcie pięciodniowej wizyty byliśmy też goszczeni, jako międzynarodowa delegacja programu Erasmus +, przez burmistrza miasta Letterkenny w ramach tzw. przyjęcia obywatelskiego.

Ogromne wrażenie wywarła na nas zarówno uroczystość powitalna, jak i odświętny wystrój szkoły. Jednym z niezwykle ważnych punktów tego typu wizyt jest wymiana dobrych praktyk – Irlandia zaprezentowała metody nauczania i międzyprogramowe podejście do tematów dziedzictwa kulturowego, m.in. mieliśmy okazję obserwować lekcję wychowania fizycznego, treningu gry Hurling – jest to gra sportowa wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa chroniona przez UNESCO. Niezwykle atrakcyjny był dla nas pokaz tańca irlandzkiego, śpiewu i krótkiej irlandzkiej gry na instrumentach. Gospodarze przygotowali ciekawe prezentacje wykonane przez dzieci dotyczące rodzimej kultury, dziedzictwa i sportu.W trakcie wizyty mieliśmy okazję obserwować lekcje, pokazy tańców i muzyki lokalnej, zajęcia sportowe. A także sami mogliśmy wziąć udział w lekcji tańca irlandzkiego Ceili. (wym. kejli), to w dzisiejszym rozumieniu tradycyjny taniec gaelicki, mający swoje źródła właśnie w Irlandii. Tańce irlandzkie są tak naprawdę ścisłym elementu folkloru i wywodzą się z tańców ludowych.

Harmonogram wizyty obejmował również krótkie wycieczki, dzięki którym mogliśmy zwiedzić pobliskie najpiękniejsze zakątki Hrabstwa Donegal, m. in. gospodarze pokazali nam najwyższe klify morskie w Europie - Sliabh Liag, zwiedziliśmy miasteczko Letterkenny, Donegal, Belfast, Park Narodowy Glenveagh z przepięknym zamkiem, czy wreszcie uczestniczyliśmy w pełnej wrażeń wyprawie do latarni morskiej Fanad.

Pobyt w gościnnym Letterkenny dostarczył nam wielu wrażeń, cieszyliśmy się atrakcjami turystycznymi, a przede wszystkim towarzystwem zarówno naszych wspaniałych gospodarzy, jak i pozostałych uczestników programu. Międzynarodowe spotkania w ramach projektu Erasmus+ to czas dzielenia się doświadczeniem i przekazywanie dobrych praktyk, wymiana wiedzy dydaktycznej, metod i form pracy, to okazja do poznania kultury, zwyczajów, tradycji innych narodów.

Niewątpliwym efektem dotychczasowych działań jest zwiększenie świadomości kulturowej, poszerzenie horyzontów oraz otwarcie na inne kultury jak również wzrost wiedzy przedmiotowej i zainteresowania krajami europejskimi. Znaczącym efektem działań projektowych w naszej instytucji jest również podniesienie jakości pracy szkoły, otwarcie na innowacyjne metody nauczania i uatrakcyjnienie procesu nauczania. Jest to również podniesienie pozytywnego wizerunku i prestiżu szkoły w środowisku lokalnym.

foto

Przewiń na górę