W dniu 3 marca 2016 r., w ramach uczestnictwa w programie „Erasmus+Play with me and teach me”, uczniowie klasy II c, integracyjnej, pod kierunkiem nauczycielek: Lucyny Jankiewicz-Sompel, Pauliny Karalus uczestniczyli w zajęciach, których tematem było: Tworzenie gry planszowej o zwierzętach leśnych.
Kilka dni wcześniej, w ramach pracy domowej, uczniowie zostali zobowiązani do wyszukania zdjęć, informacji na temat zwierząt leśnych żyjących w polskich lasach. W tym czasie również, w ramach przygotowań do realizacji zadania, gromadzono artykuły papiernicze, kredki, flamastry, klej i nożyczki.
Zajęcia rozpoczęły się pogadanką na temat lasu (budowa warstwowa) i jego mieszkańców. Dzieci oglądnęły także prezentację multimedialną na temat zwierząt leśnych. Uczniowie rozpoznawali zwierzęta leśne i dzielili się swoimi uwagami na ich temat. Następnie dzieci prezentowały zgromadzone przez siebie materiały dotyczące zwierząt leśnych. Uczniowie, siedząc w kręgu, rozpoznawali zwierzęta, zapoznali się z treścią sporządzonych notatek o zwierzętach, dokonali wyboru tych, które wykorzystane zostaną do sporządzenia gry oraz wyselekcjonowali informacje, które zostaną wykorzystane do jej konstruowania .
W czasie dyskusji, pod kierunkiem nauczycielek, uczniowie ustalili jaką formę będzie miała plansza do gry przyrodniczej, wstępnie uzgodnili zasady gry, ustalili etapy pracy oraz rozdzieli zadania. Następnie przystąpili do pracy.
Przebieg dalszych działań:
- Wykonanie ścieżki leśnej.
- Wykonanie elementów lasu.
- Numerowanie pól, przyklejanie zdjęć wyselekcjonowanych zwierząt leśnych żyjących w polskich lasach.
- Burza mózgów. Ustalenie końcowe zasad gry oraz nadanie nazwy grze.
- Przygotowanie kart informacyjnych o zwierzętach – praca w grupach (dobieranie informacji, ilustrowanie kart).
- Praca w zespołach nad pytaniami do gry. Sprawdzenie poprawności zapisów przez nauczycielki, przepisanie pytań.
- Sporządzenie zbiorczej listy pytań do gry.
- Wspólne wypracowanie instrukcji do gry.
- Wspólne wymyślanie, redagowanie, zapisywanie zadań do wykonania przez uczestników gry.
- Pierwsze próby zabawy z grą „Leśna przygoda”.
- Podsumowanie pracy, dzielenie się wrażeniami z zajęć.
Zajęcie obejmuje elementy edukacji środowiskowej, polonistycznej, matematycznej, plastycznej, a nawet edukacji ruchowej.
Cele zajęć :
- zdobywanie wiedzy o lesie, zwierzętach leśnych żyjących w polskich lasach
- zdobywanie wiedzy poprzez zabawę i wspólne działanie
- aktywizacja poznawcza uczniów
- kształcenie umiejętności wyszukiwania informacji na określony temat, z wykorzystaniem różnych źródeł
- nabywanie umiejętności zgodnej pracy w grupie
- zaangażowanie uczniów w realizację programu „Erasmus+ Play with me nad teach me”.
Metody:
- aktywizujące: Burza mózgów, dyskusja, rozwiązywanie problemów
- słowne: prezentacja werbalna informacji o zwierzętach, układanie i zapisanie pytań do gry
- działania praktycznego: zdobywanie informacji, tworzenie notatek, tworzenie zasad gry, wykonanie elementów planszy z papieru kolorowego, opracowanie instrukcji do gry.
Formy pracy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa.
Uczniowie bardzo zaangażowali się we wszystkie prace związane z tworzeniem gry. Każde dziecko realizowało jakieś przydzielone lub wybrane przez siebie zadanie. Efekt końcowy zachwycił wszystkich. Dzięki zgodnej, efektywnej pracy dzieci, powstała piękna, barwna plansza do gry, instrukcja, zestaw pytań do gry oraz karty informacyjne, będąca nośnikiem cennych informacji o zwierzętach polskich lasów.
Dzieci przekonały się, że wiele możemy się nauczyć gromadząc informacje o świecie, a nauka poprzez zabawę jest bardzo przyjemna i bardziej trwała.
Gra może być wykorzystana zarówno jako sposób na poznawanie przyrody, gromadzenia nowych informacji jak i ewaluacji wiedzy uczniów, po cyklu zajęć o lesie. Może także służyć doskonaleniu umiejętności liczenia ( dodawanie, odejmowanie oraz mnożenie w zakresie 30), bowiem dzieci bawiąc się w grę, pokonując ścieżkę Leśnej przygody, przeliczają ilość kropek na kostce oraz pola, po których przesuwają pionki, wykonują działania matematyczne, stosując się do poleceń z instrukcji gry.
Gra planszowa „Leśna przygoda”
Gra przyrodnicza.
Mile widziane umiejętności matematyczne.
Rekwizyty: plansza, kostka , 4 pionki, 8 kart informacyjnych o zwierzętach, zestaw pytań przyrodniczych do gry.
Instrukcja.
- Rozłóżcie planszę. Dopasujcie karty informacyjne kierując się widocznymi na nich numerami pól. Nadajcie nazwy zwierzętom widocznym na planszy oraz obrazkach na kartach informacyjnych. Podzielcie się swoją wiedzą o nich.
- Zapoznajcie się z informacjami o zwierzętach polskich lasów na odwrocie karty informacyjnej. Podyskutujcie o tym co wiedzieliście , a czego nie wiedzieliście o tych zwierzętach. Wyłońcie najbardziej interesujące, zaskakujące informacje.
- Podzielcie się na zespoły 5 osobowe. Każdy zespół będzie uczestniczył w grze osobno. Pozostałe dzieci mogą się zabawie przyglądać lub pracować nad kolejnym zadaniem.
- Uczestnicy wybierają pionki.
- Celem gry jest jak najszybsze dojście do mety na spotkanie z niedźwiadkiem.
- Wyruszamy z pola start. Rzutem kostki określamy o ile pól przesuwamy pionek w kierunku mety.
- Napotykamy na różne przygody i niespodzianki, ale i na trudne zadania do wykonania. Bywa, że musimy cofnąć się o kilka pól, wrócić da start .
- Grę wygrywa gracz, który pierwszy dojdzie do mety.
Miłej zabawy i ruszajcie ku „Leśnej przygodzie”. Pamiętajcie, że niektóre zwierzęta leśne mogą być bardzo groźne i należy unikać bezpośredniego kontaktu z nimi. Pamiętajcie też, że w lesie nie śmiecimy i nie hałasujemy, a także nie niszczymy rosnących tam roślin.
Opis:
- Ruszajcie w las. Jakie przygody Was tam czekają? Życzymy miłej, zgodnej zabawy!
- Hop, hop, hop, skacze po drzewach ruda wiewiórka, widzisz? A Ty? – skaczesz pięć pól do przodu.
- Tutaj mieszka wiewiórka śmieszka. Co o niej wiesz ? Odpowiedz na pytanie 3 z listy pytań. Jeśli odpowiesz prawidłowo - możesz przeskoczyć 4 pola do przodu. Jeśli udzielisz złej odpowiedzi - cofasz się na start.
- Policz grzyby na planszy. Czy wszystkie są jadalne? Ile jest grzybów jadalnych, a ile trujących w naszym lesie? Jeśli odpowiesz prawidłowo - przesuwasz się o trzy pola do przodu, jeśli udzielisz błędnej odpowiedzi - cofasz się na start.
- Podaj wynik mnożenia: 4 x 8 . Jeśli udzieliłeś prawidłowej odpowiedzi - możesz przeskoczyć 2 pola do przodu, jeśli się pomyliłeś - cofasz się na pole nr 1.
- Sześć, sześć, sześć – trzeba coś zjeść. Jakie znasz owoce leśne? Jeśli potrafisz wymienić prawidłowo nazwę choć jednego owocu leśnego - przeskakujesz o 3 pola do przodu, jeśli się pomyliłeś wracasz na start.
- Szumi las, śpiewa ptak. Jak przyjemnie jest spacerować po lesie. Tyle odgłosów leśnych wokół. Pamiętaj, że las to dom zwierząt. Należy w nim zachować ciszę.
- Mam rudę kitę i lisi spryt. Czy jesteś sprytny jak lis? Odpowiedz na pytanie 8 z listy pytań. Jeśli udzieliłeś poprawnej odpowiedzi - możesz przesunąć pionek o 4 pola do przodu. Jeśli nie znasz właściwej odpowiedzi – cofasz się na pole 7.
- Dzik jest dziki, dzik ma kły. Bądź ostrożny, w pobliżu przechodzi wataha. Czy wiesz co to znaczy? Jeśli tak - przeskakujesz 3 pola do przodu. Jeśli nie – cofasz się na pole nr 7.
- Na jakim polu stałeś. Jakie działanie matematyczne ułożyłbyś do tego co zrobiłeś?
- Jesteś zmęczony wycieczką. Odpoczywasz. Omijasz jedną kolejkę zabawy.
- W lesie spotkać można zające. Czy potrafisz skakać jak one ? Pokaż nam. J
- Jak nazywa się zwierzę widoczne na obrazku? Odpowiedz na pytanie 13 z listy pytań. Jeśli odpowiedziałeś dobrze - możesz ponownie rzucić kostką do gry i przesunąć się o kolejne pola. Jeśli odpowiedziałeś źle, wracasz na pole 11.
- Burza w lesie. To bardzo niebezpieczne zjawisko. Musisz szybko opuścić las. Wracasz na start.
- Co to za zwierzę na obrazku. Brawo. Doskonale rozpoznałeś. Odpowiedz na pytanie 15 z listy pytań. Jeśli udzieliłeś poprawnej odpowiedzi - możesz przeskoczyć na pole nr 20. Jeśli pomyliłeś się - cofasz się na pole 7. O ile pól się cofnąłeś? Ułóż działanie matematyczne do tego co zrobiłeś.
- Pora na śniadanie. Pamiętaj, że w lesie nie śmiecimy. Papierki i odpadki zabierz ze sobą. Odpoczywasz jedną kolejkę zabawy.
- Co to za zwierzę? Pięknie! Znasz jego nazwę. Odpowiedz na pytanie 15 z listy pytań. Jeśli odpowiedziałeś dobrze- możesz przesunąć się o 3 pola do przodu. Jakie to działanie matematyczne? Jeśli pomyliłeś się - cofasz się o 10 pól.
- Ruch to zdrowie, podskocz wysoko 20 razy.
- Co to za zwierzę? Brawo, świetnie je rozpoznałeś. Odpowiedz na pytanie 19 z listy pytań. Jeśli odpowiedziałeś dobrze - przesuwasz się o dwa pola do przodu. Jeśli odpowiedziałeś źle - cofasz się tyle samo, czyli o... (?)
- Gdzie strumyk płynie z wolna , rozsiewa zioła las.. Znowu się zasapałeś. Ta wędrówka jest męcząca.. Chłodzisz stopy w strumyku. Jak myślisz czy woda w strumyku jest zimna czy ciepła? Dlaczego ?
- O !!! Trafiła Ci się szczęśliwa liczba. Podziel ją przez trzy. Jaki to wynik ? Jeśli odpowiedziałeś dobrze – przesuwasz się o jedno pole do przodu, jeśli odpowiedziałeś źle, cofasz się na pole nr 18.
- Wymień warstwy lasu. Jeśli odpowiedziałeś dobrze - przesuwasz się o 3 pola do przodu, jeśli nie pamiętasz - cofasz się na pole nr 16.
- Znowu niedźwiedź. Jest bardzo groźny. Co jeszcze o nim wiesz? Odpowiedz na pytanie 23 z listy pytań. Jeśli odpowiedziałeś dobrze - przesuwasz się o 2 pola do przodu. Jeśli się pomyliłeś - cofasz się na pole 20.
- Podaj wynik dzielenia: 24 : 3 = Jeśli odpowiedziałeś dobrze - możesz przesunąć się o jedno pole do przodu, jeśli się pomyliłeś – cofasz się na pole 18 i wykonaj kolejne zadanie.
- Las się przerzedza. Wszystko co miłe szybko się kończy. Pamiętaj, nie zabieramy z lasu żadnych roślin. Wiele z nich jest pod ochroną.
- Hip, hip – hura! Dotarłeś do mety. Wita Cię gospodarz lasu - Niedźwiedź brunatny. Gratulujemy wiedzy i umiejętności!!!
Dziecko, które jako pierwsze dotarło do mety można nagrodzić oceną.
Można także nagrodzić dzieci przygotowanymi żetonami.